Impressie

Clash of Generations – Amsterdam 24 april 2013
 

Wat is de dynamiek tussen de verschillende generaties binnen een bedrijf of organisatie? Maes & Lunau Executive Search nam deze vraag als uitgangspunt van de jaarlijkse voorjaarsbijeenkomst op 24 april.
 
Socioloog Frits Spangenberg, 1948, oprichter van onderzoeksbureau Motivaction en een vroege Babyboomer, leidt het thema in. Botsingen in bedrijven en organisaties ontstaan volgens hem door verschil in leeftijd maar ook door verschil in normen en waarden. Narcisme neemt momenteel toe en plichtsbesef neemt af. Gezag is niet meer vanzelfsprekend. De meeste organisaties zijn nog wel hiërarchisch. Daardoor ontstaat onbegrip. Kijk bijvoorbeeld naar Project X in Groningen: de oudere generatie zegt: ”Je gaat niet ongevraagd op bezoek”; de huidige generatie denkt daar anders over.
 
Floris Deckers, voormalig Voorzitter Raad van Bestuur van Van Lanschot Bankiers, geboren in 1950 en daarmee ook Babyboomer, vertelt over zijn carrière bij ABN AMRO Bank. Hij had ooit een baas voor wie de ontwikkelingen te snel gingen. Daardoor leerde hij dat je processen niet kunt forceren. Bij Van Lanschot is hij inmiddels opgevolgd door de man die hij zelf uitzocht: een veertiger die zaken aanpakt op een manier die nu eerder wordt geaccepteerd dan voorheen het geval was.
Loslaten vindt hij nog wel moeilijk. Hij weet hoe het proces werkt en hij stelt het op prijs dat zijn opvolger hem nog geregeld vraagt naar zijn mening en advies.
 
Berte Simons, Business Unit Director Mining and Heavy Industry & Logistics bij ingenieursbureau Royal HaskoningDHV is geboren in 1982 en daarmee van een paar generaties later: de Pragmatische Generatie. Simons geeft aan dat voor haar leiding geven betekent faciliteren in plaats van dicteren. Ze vindt dat je respect moet verdienen; en ook dat het écht belangrijk is dat je anderen, ook die van een andere generatie, de ruimte geeft. Op haar 26e kreeg Berte haar eerste leidinggevende rol. Werk en privé lopen bij haar volledig door elkaar heen. Voor de mensen die dat willen houdt ze evaluatiegesprekken op kantoor, de rest komt bij haar thuis over de vloer. Leiding geven aan oudere generaties verschilt per persoon. Er zijn in haar bedrijf mannen die graag met pensioen willen en dat ook laten merken, maar er is ook een 65plusser met wie zij regelmatig luncht en die haar adviseert.
 
Koen Becking, geboren in 1969, van de verloren generatie, is Voorzitter van het College van Bestuur van de Tilburg University. Hij vertelt dat hij overal altijd de jongste was. En de eerste in zijn familie die studeerde en promoveerde. Nu werkt Becking met diverse generaties: van studenten tot hoogleraren. Koen heeft zowel bij de omroep KRO als aan de Tilburg University steeds mannen opgevolgd die met pensioen gingen: dat is een bijzondere ervaring. Hij vindt het goed dat de volgende generatie het nu overneemt van de Babyboomers.
 
Renzo Taal, 1974, van de vroege Pragmatische Generatie, heeft een internationale opvoeding want hij woonde, studeerde en werkte in meerdere landen. Nu is hij 38 en niet meer overal de jongste. Van Dell in Texas stapte hij vorig jaar over naar Philips in Eindhoven; dat vond hij meer een 'clash of cultures' dan een 'clash of generations'. Renzo vertelt over een sollicitant die koos voor Dell vanwege duurzaam beleid in plaats van een hoger salaris en snelle auto. Dat zijn andere waarden dan toen hij ging werken. Nu leidt hij een transformatie bij de Philips Licht Divisie en moet hij oudere collega's ervan overtuigen dat je ook lampen echt via internet kan verkopen. Taal is van mening dat je als leidinggevende alle generaties moet begrijpen en terdege rekening met ze moet houden.
 
In de discussie die volgt wordt gesproken over Babyboomers die het lastig vinden om het stokje over te dragen. Hun aanblijven kan echter ook voordelen hebben: als er eenmaal een vertrouwensband is, kunnen jongere generaties leunen op hun ervaring.
 
Besproken wordt hoe trouw en loyaal werknemers nog zijn. De eerste rij in de zaal roert zich. Daar zitten drie leden van de generatie twintigers: Sevgi Kartal, Directeur van uitzendbureau A1, Dennis Wiersma, de Voorzitter FNV Jong, en Jacqueline van den Ende van Investeringsmaatschappij HAL. De laatste zegt dat zij daar blijft tot ze voldoende ervaring heeft opgedaan; daarna ziet ze wel verder. Maar toch ziet Van den Ende wel de voordelen van medewerkers die langer blijven en zorgen voor de continuïteit. Ze heeft overigens ook nog een eigen adviesbureau. Kartal ging weg bij ING omdat ze het een te ouderwetse omgeving vond. Ze had daarna binnen een jaar haar eigen franchise vestiging bij A1 Personeelsdiensten, waar ze echt kan ondernemen.
 
De loyaliteit van deze jongste generatie aan bedrijven lijkt dus ver te zoeken en dat lijkt te worden geaccepteerd. Ook Deckers zegt dat hij verwacht dat een werknemer maar drie jaar blijft, maar hij hoopt wel dat ze veel langer blijven, vooral als ze echt goed zijn. Becking beaamt dat life-time employment passé is; er zijn nu circa 800.000 ZZP’ers en er zijn vele tijdelijke contracten. Wiersma gaat na twee jaar weg als voorzitter FNV Jong, omdat hij het allemaal wel gezien heeft; zijn eigen doelen zijn gehaald. Hij vertelt dat hij en zijn generatie verwend en vluchtiger zijn. Hij hoeft geen structuur, maar toch kent hij ook lager opgeleiden die wel op zoek zijn naar structuur en zekerheid. Spangenberg zegt daarop dat de hogere mate van flexibiliteit van jongeren gebruikt moet worden; de loyaliteit is meer continu en ligt op een ander niveau, namelijk 24/7 in plaats van 9 to 5.
 
Na wat uitstapjes naar een politieke discussie, komen er uit de zaal nog enkele observaties voorbij:
“Als leider hoef je niet te doen alsof je alles weet.”
“Het is belangrijk om te weten welke waarde je toevoegt.”
“We moeten af van de top-down structuur, maar enige leiding moet er altijd blijven en dus gaan we naar een 'georganiseerde chaos'.”
 
De boeiende Maes & Lunau bijeenkomst leverde goede inzichten op in de drijfveren van de verschillende generaties, waarbij Frits Spangenberg nog opmerkt te verwachten dat er nog wel wat clashes zullen volgen. Maar als er goed geluisterd wordt naar de nieuwe generaties kunnen bedrijven en organisaties daarvan profiteren.

 
- Maes & Lunau -